Referenties

Onze zoon heeft sinds een jaar muziektherapie bij Linda. Hij heeft een zeer moeizame school verloop gehad vanaf de kleuterklas al. Hij is begonnen op regulier onderwijs, is over gegaan naar SBO, S.O. kluster 4 naar uiteindelijk S.O. kluster 3. Uiteindelijk heeft onze zoon de diagnose autisme gekregen. Door alle moeilijkheden heen is hij zeer onzeker geworden en beleefde geen plezier meer in school. Hij liep vast in alle opdrachten en was alleen te sturen als hij alles zelf mocht bepalen zowel in sociale activiteiten als in de school setting. Hij kon nergens een plek innemen, en voelde zich nergens welkom. Wat heel duidelijk in takt is gebleven door dit alles is zijn liefde voor muziek. Hierin kon hij zijn ei kwijt en helemaal zich zelf zijn.

 

Toen de sessies begonnen met Linda, liet hij gauw merken dat hij het leuk vond. Hij was open, nieuwsgierig en wilde van alles uitproberen. Toch wilde hij vaak zelf sturen en bepalen hoe de les zou lopen maar Linda wist hem op zo’n manier te benaderen dat hij zich durfde te openen en zichzelf laten zien. Door haar zachte aard, geduld en vooral duidelijkheid wist ze hem te stimuleren om meer zichzelf te zijn en zijn zelfvertrouwen te versterken. Zij heeft hem veel geleerd ook op gebied van instrumenten, ritme, melodie en improvisatie. Zij vond de juiste balans tussen sturen en aansluiten en dit werkte heel goed bij hem. Zijn lievelingsschooldag in de week is vrijdag omdat hij weet dat hij weer muziek gaat maken met Linda.

 

Ook de samenwerking tussen Linda en ons als ouders vonden wij heel fijn. Linda kon ontzettend scherp luisteren naar de behoeftes van ons en onze zoon en ze allemaal verwerken via muziek opdrachten. Wij voelden ons echt gehoord en ondersteund in onze gesprekken. Zij nam de tijd voor ons en maakte heel duidelijk dat ze een speciale band had met onze zoon.

 

Zowel wij thuis als school merken heel duidelijk dat de muziektherapie een positieve invloed heeft gehad op zijn functioneren op school. Hij kan zich beter voegen, hij laat zich makkelijker sturen, hij is leergierig en hij durft meer zich zelf te zijn.

– Moeder van cliënt muziektherapie